Dankzij de technische knowhow van het personeel en onze apparatuur zijn wij veelal in staat om complexe problemen op te lossen. Enkele voorbeelden zijn:

  • het lokaliseren en verhelpen van start en bijlaadproblemen
  • het uitlezen van elektronische storingen voor boot en camperbezitters lossen wij elektrische problemen op en bouwen diverse producten in
  • het aanleggen en inbouwen van extra stroomcircuits
  • het plaatsen van extra accu’s met oplaadvoorziening
  • alle dynamo’s en startmotoren worden uitgebreid getest op een gedigitaliseerde testbank
  • standverwarmingen worden uitgebreid en langdurig getest

KENNIS STENENOPLEGGER MET ELEKTRISCHE KRAAN VOORZIEN VAN 230 VOLT TIJDENS HET RIJDEN.

We kregen de vraag voorgelegd van Albers transport te Doesburg om de door hun nieuw aangeschafte Kennis stenenoplegger met een elektrische kraan te voorzien van een elektrische voeding tijdens het rijden.

Dus eigenlijk de vraag kunnen jullie iets voor ons maken zodat de acculader behorende bij het 18 kW lithium-Iron-fosfaat accupakket van de kraan de accu’s tijdens het rijden kan opladen.

We hebben ons over dit vraagstuk gebogen en kwamen tot de conclusie dat er voor ons was twee dingen van belang zijn in deze extra energievoorziening, namelijk een voldoende krachtige dynamo en omvormer die samen de acculader van het accupakket van een stabiele 230 volt voeding voorziet.

De truck waar de firma Albers de oplegger mee trekt is een Mercedes Actros, waarop standaard vanaf de fabriek een 100 amp. dynamo zit gemonteerd.

We hebben in onze eigen werkplaats een dynamo samengesteld waarvan het ampérage vele malen hoger is.

Ons verzoek aan Mercedes was een uitschakeling van de z.g. eco-modus  om er zeker van te zijn dat de dynamo ten alle tijden blijft laden.

Daarnaast hebben we een Victron omvormer geplaatst met ruim voldoende vermogen en de benodigde beveiligingen gemonteerd om het 230 volt gedeelte goed te laten functioneren en dat de chauffeur zijn werk veilig kan uitvoeren.

Ook hebben we onder de oplegger diverse 230 volt stopcontacten gemaakt zodat het niet uitmaakt waar de elektrische kraan op de oplegger staat om opgeladen te kunnen worden.

Daarnaast hebben we een walstroomaansluiting gemaakt die bij het inschakelen hiervan door een speciaal gemonteerde selector voorrang krijgt t.o.v de omvormer. Dus wordt de stekker in deze speciaal gemonteerde walstroomaansluiting gestoken schakelt de omvormer uit en wordt de walstroom gebruikt als voeding voor de acculader van het accupakket.

Transportbedrijf Albers rijdt nu al enige tijd zonder problemen rond.            Ronald Groenhuijzen die al jarenlang werkzaam is bij de firma Albers en samen met ons dit project is gestart, is zeer tevreden en houdt ons op de hoogte hoe de installatie zich houdt. ‘’Hij hoeft aan de zaak niet eens aan de lading, en is al weer vol’’ zijn kreten die we vaak van hem horen.